Igår på kvällen dök det upp en artikel från svenska yle i mitt facebookflöde som fångade mitt intresse. Det var en artikel där det stod att Svenska Yles barnredaktion denna vecka i programmet Buu-klubben kommer lyfta fram frågor om den egna kroppen, fysisk närhet och gränser.
 
 
Ett väldigt viktigt och aktuellt tema!
 
 
 
 
Så bra! Tycker jag.
Jag bestämde mig, efter att ha läst artikeln (som ni kan läsa [här] ), att se på Buu-klubbens avsnitt den här veckan för att få se hur de har byggt upp det här temat. Programmet sänds måndag-torsdag kl. 18.00 på YleFem, men finns också att ses på Yle Arenan eller Barnens arena på nätet.
 
Ett så viktigt tema att lyfta upp redan från små åldrar, och om jag förstått temaveckan rätt så kommer man varken beröra termer som "han/hon, pojke/flicka, sexuella trakasserier". Buu-klubben kommer istället ta upp frågor som vad känns okej och vad ska man som barn göra om det händer något som inte känns okej; t.ex att någon berättar en hemlis som inte alls är rolig utan som man börjar må dåligt av eller att man är tvungen att göra saker fast man inte vill och man inte vågar säga emot.
 
Malin som jobbar på Buu-klubben säger i artikeln att hon haft stor hjälp av Rädda Barnens material "Stopp! Min kropp", som är ett material som vill ge 

föräldrar verktyg att kunna tala med sina barn om de här sakerna och på det sättet stärka barnets självkänsla och kroppsmedvetenhet.

 

 


Materialet från Rädda Barnen är lite bekant för mig sedan tidigare, och man kan läsa mer om kampanjen här:

 

 

 

 [länk]
 
 
 
 
Jag kommer att se på de här avsnitten under veckans gång och sammanfatta mina tankar i ett inlägg till slutet av veckan. Jag hoppas de får lyft fram sin temavecka sakligt, lättförstått och intressant för att fånga barnens intresse - men också att det når ut till pedagoger och föräldrar så att vi får mer redskap inom ämnet i fråga!
 
Kommer ni se på programmet?
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress