24 januari 2018

Flicka eller pojke!?

Gravid


 
Imorgon ska vi på vårt andra rutinultraljud från morgonen.
Det innebär att de kommer se efter så att alla organ har utvecklats så som de ska och se så babyn i magen har det bra i stora hela. Man kan vid det här ultraljudet dessutom få möjlighet att ta reda på vilket kön babyn i magen troligtvis har, om man vill. Vi har bestämt oss för att ta reda på, om det syns. Blir det så att det inte syns gör det inget heller. Viktigast för oss är att babyn i magen har det bra, och vi hoppas förstås på att barnet ska vara friskt.
 
Men förstås är man ju nyfiken, och på nätet finns det alla möjliga sorters test att fylla i för att försöka ta reda på vilken sorts krabat som vistas i magen. Myter, humbug, husmorsknep... Fast lika kul att läsa om och fylla i ändå, tycker jag! Så här nere har jag fyllt i ett test jag hittade. Får se då imorgon, om det stämmer överens med vad som (kanske) syns på ultrat, men också hur det ser ut i slutet av graviditeten.
 
 
 

1. Söt- eller saltsug 
Sug efter godis, sötsaker och glass innebär flicka, sug efter salt och surt innebär pojke. 
Mitt svar idag: Pojke

2. Hjärtljud 
På mödrarådgivningen kollar man alltid bebisens hjärtljud. En puls över 140 innebär flicka, under 140 innebär pojke. 
Mitt svar idag: Flicka 

3. Finnar 
Om man har problem med finnar under graviditeten sägs det att man väntar en flicka, då flickor stjäl mammans skönhet och rart nog lämnar endast finnar kvar. 
Mitt svar idag: Pojke 

4. Illamående 
Riktigt starkt illamående under första trimestern antyder flicka.  
Mitt svar idag: Flicka (men osäkert, för ja - illamåendet var starkt, men jag spydde sällan)

5. Konstiga matnojor 
Många konstiga matnojor antyder att det ska vara en pojke. Även större aptit säger det. 
Mitt svar idag: Oklart (inga konstiga matnojor hittills, men större aptit har jag fått)

6. Magens form 
Mage som håller sig framåt, "basketbollmage" ska vara pojkmage, medan mage som blir bred och syns bakifrån är en flicka. 
Mitt svar idag: Pojke

7. Magens höjd 
En låg mage innebär en pojke, medan en hög mage innebär en tjej. 
Mitt svar idag: Flicka

8. Hormonrand
 
Hormonranden är ett av de klassiska tecknen. Om den sträcker sig hela vägen upp till revbenen ska det vara en pojke, medan en mindre rand ska vara en flicka. 
Mitt svar idag: Flicka

9. Smidighet 
Smidiga mödrar väntar en flicka, medan klumpiga väntar pojke. 
Mitt svar idag: Pojke 

10. Humör 
Rejäla humörsvägningar innebär flicka medan lugnare mödrar väntar pojke. 
Mitt svar idag: Pojke 

11. Benen 
Tjocka och svullna ben innebär pojke medan tunna och smala innebär flicka. 
Mitt svar idag: Flicka 

12. Mayaindianernas uträkning 
"Det sägs att Mayaindianerna tog reda på barnets kön genom att titta på mammans ålder och det år då barnet blev till. Om båda siffrorna är udda eller jämna – då blir det en flicka. Om ett av talen är udda och ett är jämnt blir det en pojke." 
Jag: 25 år + 2017 = två udda. Enligt kalendern tyder det på en flicka. 
Mitt svar idag: Flicka

13. Sovläge 
Om mamman föredrar att sova på vänster sida väntas en pojke, medan höger sida innebär flicka. 
Mitt svar idag: Flicka

14. Är magen intressant? 
Har du några småkillar i din närhet som är nyfikna på magen? Där har du svaret på dina funderingar. Om lillkillen är intresserad av magen finns där en tjej, om inte väntar du troligtvis en kille. 
Mitt svar idag: Pojke 

15. Halsbränna 
Har halsbrännan blivit din värsta fiende, då väntar du troligtvis en kille. Om det bara är lite grann eller ingen halsbränna alls väntar du nog en tjej. 
Mitt svar idag: Flicka 

 

Mina svar idag: 6 pojke, 8 flicka, 1 oklart = Flicka

 

Så enligt det här testet är det mest troligt att det skulle ligga en liten flicka i magen.
Allra först när vi fick veta om att vi var gravida, tänkte jag att det nog är en flicka som ligger där. Nån vecka senare hade jag ändrat mig och var så säker på att det nog är en pojke, och det tänkte jag ännu för ett par veckor tillbaks att det nog säkert är. Nu under de senaste veckorna har jag dock varken vetat ut eller in och kan inte alls säga att jag påstår det vara det ena eller det andra. Matts har oftast sagt att det nog är en pojke, men ju närmare ultraljudet vi har kommit desto osäkrare har han också blivit. Och egentligen har det ju absolut ingen skillnad! :)

 

 

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress