Ni har ju säkert alla vid det här laget hört eller läst om det som hände i Frankrike (Paris) de senaste dagarna. Orden "Je suis charlie" och "Je suis Ahmed" snurrar runt på de flesta medier för tillfället.
 
Det jag gått och tänkt på är ändå hur jag själv ska förhålla mig till det här. Vad jag ska tycka och tänka om det hela... För jag anser inte att någon har gjort rätt.
Självklart är det hemskt med morden; de var brutala och inget man kan anse vara gott på något sätt. Men ändå tycker jag att sättet man gjort satirteckningarna på är över gränsen, även om det går under namnet "rätten till yttrandefrihet".

Yttrandefrihet är i grund och botten något som stiftades för att varje invånare i ett land ska ha rätt att yttra sin åsikt om det egna landet utan att kunna bli kränkt eller bestraffad.

"Yttrandefrihet regleras ofta i ländernas grundlagar och handlar alltid om förhållandet mellan staten och individen, inte om förhållandet mellan individer."

När man ger sig på minoritetsgrupper, på såna som inte kan stå upp för sig själva eller kastar sig över någon annans religion än ens egna - då anser inte jag att man kan påstå att man har rätt till det, för att man har rätt till yttrandefrihet.

Rätt till yttrandefrihet har vi t.ex. här i Finland. Här kan vi säga precis vad vi tycker och tänker om staten Finland utan att vi ska behöva straffas. Annat är det t.ex. i Nordkorea - där lever du knappast längre efteråt om du går fram och säger ditt. Det är för att förhindra sånt som yttrandefriheten finns till för. Inte för att kunna ha rätten att kalla en överviktig människa tjock, bara för att du har yttrandefriheten på din sida, för det är fel.
 
Okej, nu märker jag att jag snurrar iväg.
 
MEN(!), Lady Dahmer har skrivit ett väldigt bra inlägg om det hela, som sammanfattar mina tankar om det hela rätt så bra det med. Det kan ni läsa HÄR.
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress