För ett par helger sedan kände jag att nu var det dags för lite hemmapyssel igen!
 
Jag traskade upp i förrådet och hämtade ner mitt ämbar med betongmassa, och tömde innehållet ur 4 äggskal.
Sedan började jag gjuta!
 
 
 
Först mätte jag upp betongpulvret och vätska enligt måttanvisningarna på ämbaret,
men jag märkte snabbt att det nog är bättre att göra det här "på känsla" alternativt "efter behag".
 
 
När äggskalen var tömda smörjde jag insidan på dem med lite matolja, och hackade upp passligt stora hål.
Sådär i efterhand skulle det ha varit smart att ta hålet i skalets trubbigare ända och inte i toppen, men man lär så länge man lever!
 
 
Sen när massan var blandad och skalen var smörjda var det bara att fylla äggen med blandningen.
Tänk på att "skaka om" äggen så att det inte blir så mycket luftbubblor i massan sen när den torkar.
 
 
Två-tre dygn senare hade betongen stelnat så pass att jag kunde skala bort äggskalen och sandpappra äggen.
Jag använde både vanligt, ganska mellanfint/mellangrovt sandpapper och avslutade med vått, väldigt fint sandpapper.
Sen fick äggen torka till sig ett par dagar igen och jag finslipade det sista.
 
 
Så här fina blev de sen!
 
GLAD PÅSK!
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress