Någon som kan gissa vad Edvin kommer få för slags tema-tårta på sitt kalas nu på söndag?!
 
 
 
Efter en veckas pill och knåp är de färdiga, alla figurer ur Babblarna gjorda i sockermassa. Det skulle knappast ha tagit så länge att göra dem, om inte den enda tiden på dygnet jag har haft tid att sitta och peta och knåpa ihop dessa är efter att Edvin gått och lagt sig.
 
Jag googlade länge och väl för att se hur länge på förhand man kan tillverka figurer i sockermassa, utan att de blir dåliga. Jag hittade egentligen inget direkt svar, men efter att ha frågat en konditor via hennes instagram-konto, fick jag som svar att man kan göra dem t.om upp till ett halvår på förhand! ⏳
 
Om man låter de stå och lufttorka blir figurerna hårda och klarar sig egentligen tills utgångsdatumet som står skrivet på förpackningen. De är med andra ord kanske inte det godaste att äta då längre, som hårda, men de går bra att använda ändå!
Vill man att figurerna ska hållas lite mjukare ska man förvara dem i rumstemperatur i en lufttät burk eller motsvarande förpackning. Då är de säkert godare också. 😋
 
Jag lät mina figurer lufttorka, annars skulle de ha tappat formen eftersom de blev rätt tunga. De är heller inget att äta, då det är tandpetare lite här och var i dem som stöd. 😅
 
Skönt att ha det här momentet gjort,
bara resten av kakan kvar då! 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress