Igår var det min tjugosjunde födelsedag och det känns som att helgen har varit ett enda långt firande tillsammans med vänner och familj.
 
 
Inför söndagens kalas hade jag ställt mig och baka ihop ett par kakor.

Årets kakor blev en havtorscheesecake och en naked-jordgubbs-tårta.
 
Nu i efterhand vet jag inte riktigt hur jag tänkte, när jag bakade 1 smörgåstårta plus 2 tårtor?!
 
I något skede vet jag att jag jämförde vad som brukar gå åt när de har kalas hemma hos syrran men där brukar vi ju vara mycket flera eftersom hon har fler syskon än vad jag har. Därför fanns det mycket kaka över när de for hem, så näst gång vet jag i alla fall lite bättre vilken mängd som går åt.
 
 
Receptet till den havtornscheesecaken hittade jag härifrån!
 
Jag dubblade receptet, då jag inte hade nån mindre springform än 23 cm, så här är det modifierade receptet;
 
Havtornscheesecake
 
Recept
 
20 digestivekex
2 msk strösocker
100g smält smör
 
10 gelatinblad
400g färskost
2 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
2 vispade äggvitor
4 dl vispad grädde
2 dl havtornssaft
 
4 gelatinblad
3,5 dl havtornssaft
2 msk strösocker
 
1. Krossa digestivekexen och blanda dem med strösockret och smöret, tryck ut blandningen i en springform (med en diameter på 23 cm). Ställ sedan i kylen.
 
2. Blötlägg gelatinbladen och rör samman färskosten, strösockret och vaniljsockret. Blanda i den uppvispade äggvitan och den vispade grädden. Koka upp havtornssaften och låt de blötlagda gelatinbladen smälta ner i den heta saften. Häll sedan försiktigt saften i en jämn takt ner i smeten under konstant omrörning. Fördela smeten jämnt i sprinformen och ställ i kylen några timmar.
 
3. Blötlägg gelatinbladen och koka upp saften. Låt de blötlagda gelatinbladen smälta ner i saften och blanda sedan i vattnet och sockret. Låt svalna något innan det hälls ovanpå tårtan.
 
4. Låt stå i kylen över natten och dekorera innan servering.
 
 
..och receptet till jordgubbstårtan hittade jag här!
 
Även det receptet ändrade jag på, så jag ökade mängderna med 1,5 för att få rätt mängd i förhållande till storleken på kakformen.
 
Här är receptet jag använde;
 
Himmelsk Jordgubbstårta, 15 bitar:
 
Botten: 
6 ägg
3 dl strösocker
1,5 dl potatismjöl
1,5 dl vetemjöl
1,5 tsk vaniljpulver
3 tsk bakpulver

Jordgubbsfyllning:
6 dl vispgrädde
300 g philadelphia
2 rågade dl florsocker
2 rågade tsk vaniljpulver
750 g jordgubbar, i småbitar

Gör så här:

 Tårtbotten:
Börja med att sätta ugnen på 175°C  och klä en springform, 18 cm med bakplåtspapper – höga kanter. Smörj formen med smör och bröa gärna med kokos. Ställ åt sidan.
Vispa upp ägg och strösocker vitt och riktigt fluffigt,  med elvisp i ca. 5 minuter. Tillsätt sedan de torra ingredienserna och vänd försiktigt runt till en klumpfri smet. Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen i ca. 35-40 minuter. Tag ut och ställ i frysen direkt för snabbare nedkylning. Skär sedan i 3 eller 4 anslag.

 Fyllning:
Vispa upp grädden hårt i en bunke för sig. Vispa sedan upp philadelphiaost med florsocker och vaniljpulver. Tillsätt sedan jordgubbarna och rör ihop. Blanda ner färskostblandningen i vispgrädden och vispa till en tjock smet – enklast med ballongvisp.
Tag fram anslagen och lägg den tjockaste botten på ett tårtfat. Fyll med ett lager jordgubbsmousse och lägg sedan på nästa anslag. Upprepa till sista anslaget och spackla sedan tårtan med resterande fyllning.
 
Dekorera gärna med färska bär.

 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress