Så har ännu en månad gått!
Under månaden som följer går min mammaledighet över till vårdledigt, och jag är så glad att jag kommer få vara hemma med honom flera månader till! Jag har anmält till jobbet att jag ska stanna hemma på vårdledigt till årets slut men vi får se om vårdledigheten övergår i studieledighet i augusti/september för min del. Hur som helst är jag glad åt att han inte redan som 9-10 månader gammal behöver sättas i dagvård, har är så mamis och liten ännu!
 
Trots att han är både liten och mamis märker man att han för var dag blir lite mera egen och han har verkligen växt till sig den senaste tiden. Han gillar att utforska saker, så bara för att man sätter ner honom i ett rum kan man inte räkna med att han är kvar där en halv minut senare. Han vill på upptäcktsfärd! Annat jag också lagt märke till är att hans ögon blir mörkare och brunare varje vecka. Nu är de nog mer bruna än grå/blåa, som de skiftade 50/50 i ännu för ungefär en månad sen. Min mamma har berättat att mina ögon blev helt bruna först vid 10 månaders ålder, så får se om det är lika för Edvin.
 
 
11.2.2019 - 8 månader gammal!
 
 
Här kommer ännu ett par punkter över Edvin 8 månader just nu:

 
 
  • Edvin har 6 tänder i sin mun!
    Två där nere, längst fram. Fyra på rad där uppe, längst fram.

  • Vi har bytt bilstol åt honom!
    Numera sitter han i en Britax Römer Max-Way då hans babyskydd fick fara på låns till en av våra vänner som ska få bebis nu vilken dag som helst. Han blev genast mycket nöjdare att åka bil då han nu kan se ut genom fönstret och bättre hänga med i vad som sker. Så vi är nöjda med vårt beslut!
  • Favoritleksaker:
    Alla burkar/shampoon/tvålar han kommer över i badrummet, kökslådorna, kattens toalett... Men som tur är duger också hans egna leksaker som t.ex. ambulansen, gitarren, en trä-isglass och boken "Maskinkompisar".

 
  • "Mat smakar - bara jag får äta den själv!"
    Han är matglad och smakar gärna på nya saker men att bli matad är ingen hit för tillfället. Helst äter han mat han själv kan stoppa i munnen som kokt broccoli, blomkål, makaroner, penne pasta, bananplättar och talkmuror.

  • Edvin drar sig upp till stående själv.
    Dags att börja barnsäkra ännu en nivå högre upp med andra ord. Han drar sig upp i allt han kommer över och man får vakta honom varje vaken sekund numera! En riktig klätterapa... Jag hade hellre sett att han började krypa, men han gillar att dra sig fram längs med golvet istället - för det går ju undan. Den senaste veckan har han ändå börjat ställa sig upp i fyrfota-läge allt oftare så månne krypandet inte kommer så småningom det med.

 
  • Han har storlek 80 på sina kläder.
    För några dagar sedan plockade jag bort de sista plaggen i storlek 74. På byxor behövs dock ännu 74 på vissa märken då Edvin är så smal om midjan.

  • "Nog vet vi ju vems pojke det är"
    Han är nämligen så lik Matts i utseende som han var i samma ålder men temperamentet säger Matts varje dag att nog är mitt, för "han kan själv!". Kan hända jag får så lov att hålla med på den punkten, envisare unge får man leta efter.
 
 
 
Vid rådgivningen konstaterades detta;
Vikt: ???
Längd: ???

Den här punkten får vi vänta med tills vi har varit på kontroll,
som på grund av Edvins feber och magsjuka blev framskjutet 3 veckor.
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress