Det är ju än en gång aktuellt att diskutera klockan,
nu när vi i helgen vred klockorna bakåt en timme då sommartiden tog slut.
 
Såg i samma veva som klockan skulle vridas bakåt att en vän på facebook hade frågat hur hennes vänner ser på året och årstiderna, för att klura ut hur man ska tänka då man vill minnas åt vilket håll klockan vrids sommartid och vintertid. Där kom flera visuella beskrivningar fram; vissa såg året som en linje (från vänster till höger), andra som en fyrkant, en oval eller som en cirkel. Tydligen är alla sätt tillåtna, och tänk så olika vi tänker!
 
Själv ser jag året som en klocka men som går baklänges!
Mitt nya år börjar med siffran 11 på klockan (=januari), kl. april är kl. 8, rakt nere på kl. 6 har vi juni och kl. 4 börjar augusti och skolåret. Därifrån fortsätter det då fram till kl. 12 som avslutar hela året med december. Så när de diskuterade hur man ska minnas hur klockan ska vridas brukar jag tänka en timme fram mot sommaren på våren och en timme bakåt, igen tillbaks mot sommaren på vintern. Men med den lilla lurisen då att min klocka går åt fel håll!
 
Så här ser min klocka ut inne i mitt huvud ↑
 
Eller så kan man ju göra det lätt för sig och tänka att när det blir till sommar ska terassmöblemanget fram, liksom klockan
och när det blir till vintertid ska terassmöblerna tillbaka lika som klockan ska snurras bakåt en timme.
 
 
Hur tänker ni?
 
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress