30 maj 2018

Vecka 40

Gravid


 
Alltså, jag trodde de här sista veckorna skulle kännas som ljusår - men istället har de gått i rasande tempo!
 
 
Nu är vi alltså inne i vecka 40, med 7 dagar kvar till beräknat datum.
 
Lillen kan ju också bestämma sig för att köra igång allt idag eller dra ut på tiden ett par veckor efter BF ännu, but still. Idag är det den 30 maj, får se vem av flickorna från babyshowern som prickar närmast datum. Den första gissningen var att babyn skulle komma imorgon, den 31:a. Själv tror jag ju nog att det här blir en junibebis med den här farten! 😉
 
 
Så här säger appen Preglife:
 
 
Barnet:
 
Jag känner dagligen av lillens rörelser, men de har gått från att kännas som skilda kroppsdelar mer till ett "tänjande" här och där. Man kan även se hur t.ex. en fot eller ett knä sveper över magen, fast ibland känns det inte ens av fast man ser det. Krabaten fortsätter att ha hicka någon gång per dygn, så då känner jag hur det tickar runt lillens rygg.
Han ligger fortsättningsvis med huvudet ner, ryggen på min mages högra sida och benen buffar mot vänster.
Enligt Preglife-appen uppskattas ju vikten vara mellan 3,3-3,5 kg, så min barnmorskas svar var inte långt ifrån för två dagar sedan. Får se hur lång han är när han dyker opp!
 
 
Mamman:
 
Jag mår prima!
Alltså, jag måste säga att jag haft en skön graviditet med få krämpor faktiskt...
Åt vännerna har jag väl beklagat mig en del och verkligen inte förskönat någonting, men i det stora hela har det varit bra! För tillfället är det enda jag "lider" av, att jag fortsätter att samla på mig vätska. Men det är inte konstigt med den här värmen vi haft i maj månad heller. Och så var det ju det där med ryggontet i mitten av graviditeten.
 
 
 
Annars har jag ju orkat superbra;
Jag har orkat gå på promenader så gott som varje dag, till och med flera kilometer!
Jag har orkat gymma, om än inte i samma takt som tidigare men överkroppen har orkat nästan det samma som innan jag blev gravid och nedre delen av kroppen har också orkat bra, även om jag bytt ut en stor del av övningarna där till sånt som inte skulle belasta bäckenet för mycket. Många promenader på löpbandet har även blivit gjorda.
Jag har inte lidit av foglossning, utan bara kännt av det någon enstaka gång.
Sammandragningar har jag ju haft, men de har inte varit smärtsamma före nu de sista veckorna när jag känt av dem så som det ska göras när kroppen börjar förbereda sig för en förlossning.

Vikten är ju något folk brukar intressera sig för.
Inte för att jag förstår varför, alla har vi olika förutsättningar och kroppar och varje graviditet är olik den andra. Men från inskrivningsdatum på rådgivningen fram till i måndags har jag gått upp ca 14 kg, och jag gissar att om jag inte slutar samla på mig vätska kommer det ännu lite till.
 
 
Pappan:
 
Jodå, Matts arbetar vidare han bara haha. Inte så mycket nytt på den fronten.
Klart han också börjar vänta på att lillen ska komma ut därifrån, och han sa i söndags att nu får nog lillens "utegångsförbud" vara över. Men det är ju inte så mycket som han kan göra åt det nu heller.