Jag tycker det är så kul att få testa nya recept på kakor, speciellt vackra sådana.
Därför passade det ju bra att ha en anledning att få baka i helgen, när familjen kom hit på kalas.
 
Denna gång gjorde jag en tårta av marrängsmörkräm med cheesecake, hallon och vaniljkräm som tårtfyllning.
Den blev supergod, så tänkte dela med mig av receptet här så att man har till andra gånger.
Cheesecakefyllningen rekommenderar jag varmt att testa i andra bakverk också, för den var så god!
 
 
Kakan gjordes i en rund form på 24 cm och räcker till ca 20-25 personer.
 
 
Botten:
6 ägg
3 dl socker
1 1/4 dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
2 tsk bakpulver
 
- Vispa ägg och socker pösigt, tillsätt mjölblandningen lite i taget.
- Grädda i nedre delen av ugnen i 175 grader ca 45 minuter, tills kakan känns fast i mitten.
- Låt svalna, ta sen ut ur formen och dela i 3-4 delar. Jag delade kakan till 4 tårtbottnar.
 
 
Cheesecakefyllning: [originalrecept hittas här!]
200 g hallon
2 gelatinblad
0,5-0,75 dl vatten
200 g philadelphia ost
2 dl grädde
1 dl florsocker
 
- Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten i minst 5 min.
- Koka upp hallon och vatten. Tag av kastrullen ifrån plattan och rör ner de urkramade gelatinbladen.
- Låt svalna och rör ner philadelphiaosten.
- Låt kallna i kyl i ca 4 h.
- Vispa upp grädden och blanda försiktigt med hallonblandningen.
- Sikta florsockret och rör försiktigt runt tills allt blandat sig.


Vaniljkräm:
Köp en färdig pås-blandning som du hittar i butiken, det gjorde jag! 😉

 
Jag fyllde kakan redan kvällen innan, så att den säkert inte skulle bli torr. Tårtbottnarna dränkte jag i ca 2 dl apelsinjuice och sen varvade jag bara de olika fyllningarna. I ett av lagren la jag också hallonsylt för att få kakan lite syrligare. När kakan var klart spacklade jag den med vaniljkrämen som lämnat över, så att den skulle bli jämnare och vitare nästa dag när marrängsmörkrämen skulle ovanpå kakan.
 
 
Marrängsmörkräm: [originalrecept hittas här]
5 ägg
250 g socker
250 g osaltat smör (inte margarin, det är för löst i koncistensen!)
 
- Skär upp smöret i små kuber och låt bli rumstempererat.
- Lägg äggvitor och socker i en metall/glas bunke och rör om. Ställ bunken över ett vattenbad. Se till att vattnet i kastrullen inte nuddar undersidan av kärlet som du har ägg-/sockerblandingen i. Värm på tills alla sockerkristaller har smält. Rör om då och då. Du kollar enkelt om alla sockerkristaller har smält genom att doppa en sked i marängen och sedan känna efter med fingertopparna om alla sockerkristaller är borta.
-När alla sockerkristaller har smält är det dags att vispa upp marängen. Börja på lägsta hastighet, öka sedan till medel efter någon minut. Efter ytterligare någon minut kan du sätta på max på elvispen. Nu skall marängen vispas till den svalnar och blir fingervarm. Genom att vi låter marängen och smöret ha nästan samma temperatur minskar vi risken för att marängsmörkrämen skär sig när vi lägger i smöret. Det kan ta 10-15 minuter att få ned temperaturen på marängen. Du känner lätt på utsidan av bunken hur varm marängen är. Fortsätt vispa tills den känns fingervarm.
-När marängen har svalnat är det dags att tillsätta smöret. Lägg i en kub i taget medan du vispar på låg/medel hastighet och låt den inkorporeras helt innan du lägger i nästa.
- Nu är krämen klar och du kan färgsätta den med valfri färg. Jag använde mig av röd färggelé som jag färgade 2 fjärdedelar av krämen med. 1 del svagare rosa och 1 del starkare mot det röda hållet.
(Med de här måtten blev det så pass mycket marrängsmörkräm att det slapp över en del. Den delen fryste jag ner då jag läste att det går bra att spara på den till nya bakverk som t.ex. cupcakesfrosting. Får se sen när jag tar fram den hur den är då!)
 
 
När jag dekorerade med krämen spacklade jag först hela tårtan med den vita krämen, tjockt ovanpå och tunnare på sidorna. Sen spritsade jag dit den ljusrosa delen på mitten och spacklade ut den. Sist spritsade jag den mörkrosa krämen längst ner och spacklade ut den. Ovanpå tårtan dekorerade jag med frystorkade hallon.
 
 
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress