De senaste veckorna har ju hallon varit något av en favorit här hemma. Ju syrligare desto bättre, men helst ska det blandas ihop med något riktigt sött (som frusna hallon blandande med kinuskisås - nam!)... Fast man kan ju inte äta sött hela tiden, så att ha något substitut kan ju vara bra när suget faller på.
 
 
De flesta är väl i dagsläget bekanta med bananplättar? Här hemma brukar jag ha grundreceptet 1 banan + 2 ägg, och sen tillsätter jag resten "efter behag". Oftast blir det lite havregryn, kokosflingor, proteinpulver, mjöl, kokosolja eller vad jag nu råkar ha i skåpen. Några måttenheter använder jag mig sällan av, och ett recept ser sällan likadant ut två gånger.
 
Hur som helst, det jag skulle säga var att ifall man tillsätter 1-2 tsk bakpulver i den där bananplätt-smeten så kan man göra "muffins". Under de senaste veckorna har jag hunnit göra de här muffinsen två gånger. De smakar helt okej, tänk er bananplättar i muffinsformat. När jag satt till bär har man heller inte behövt vara orolig att det ska bli för torrt när man inte tillsätter smör i smeten. Och så blir det ju sockerfritt (bortsett från den söta bananen då).
 
 

Ingredienser till 8 "muffins":
1 banan, 2 ägg, kokoslingor, mjöl/havregryn (0,5-1 dl), ett krossat fruset hallon per muffins, kokosolja (ca 1msk), bakpulver (2 tsk).
Mixa allt utom hallonen, häll över i muffinsformar och in i ugnen på 200 grader ca 15 minuter, eller tills de ser färdiga ut!

 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress