Hej på er!
 
I förra veckan fick jag ännu ett tillskott i min muminmuggssamling; nämligen den lila muggen med Trollkarlen på! Jag tycker den och den andra nya med Toflsan och Vifslan är väldigt annorlunda jämför med tidigare muggar. Kan hända jag fokuserar på färgsättningen och detaljerna.. men jag tyckte att den här med Trollkarlen var fin att se på!
Jag har även hunnit kika lite på årets sommarmugg, men den tror jag faktiskt att får stanna kvar i butikshyllan för min del.
 
 
Något helt annat, som slog mig när jag skulle ladda upp bilder på bloggen är, hur dålig upplösning och kvalité bilderna får när de väl är uppladdade på bloggen jämfört med hur de ser ut på skrivbordet.
 
 
 

Efter lite googlande slog det mig att jag nog hela tiden sparat alla mina bilder, ämnade för bloggen, i både fel filformat och storlek för att det ska kunna se bra ut. Så jag prövade redigera om bilderna på nytt, och visst blev det skillnad!

 
 
 
Det jag gjort annorlunda nu i Photoshop är att:

• slå ihop alla lager på bilden till ett
• beskära bilden så att den blir samma storlek i pixlar som jag tänker ladda upp den i på bloggen
• ökat skärpan
• ändrat färgprofil från Adobe RGB (som ps automatiskt sätter bilden i om man fotat RAW) till sRGB

Den sista punkten visade sig också vara den viktigaste!
 
 
 bild redigerad på sättet jag beskrev ovan.
 
 bild redigerad som jag tidigare har gjort.
 
 
Kul att inse att man kan lära sig något nytt hela tiden!
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress