Tydligen tar den här graviditeten cravings till sådana höjder att jag vill testa experimentera fram nya bakverk...
 
 
Senast igår fick jag för mig att "oj vad det skulle vara gott med Pinocciotårta (eller Britakaka, kärt barn har många namn ni vet...)!". Men man kan ju inte ställa sig och baka en full stor tårta sent på söndag kväll, utan någon egentlig anledning. Istället testade jag halvera receptet till 12 muffinsar, och det gick bra det också!
 
 
 
 
 
Här är receptet på hur jag gjorde för att få till 12 muffinsar:
 
Botten:
50 gram smör/margarin
ca 0,6 dl socker
2 äggulor
2,5 msk mjölk
0,85 dl mjöl
1 tsk bakpulver
 
 
Maräng:
2 äggvitor
1 dl socker
 
Fyllning:
det du har hemma!
eller
vispad grädde som spritsas ovanpå
toppad med valfria bär/frukter
 
Gör så här:

1. Sätt ugnen på 150*
2. Vispa smör och socker poröst.
3. Vispa ner en äggula i taget och rör ner mjölken.
4. Blanda ner mjöl och bakpulver.
5. Vispa vitorna till vitt skum i en glasskål och tillsätt sedan sockret lite i taget.
6. Klicka ut smeten till botten i muffinsformarna (12 st)
7. Klicka ut marängen toppigt ovanpå smeten i muffinsformarna.
8. Grädda i nedre delen av ugnen ca 30 minuter.
9. Tryck sönder marrängen i muffinsarna (den blir hög!) för att kunna dekorera muffinsarna
sen när de svalnat med grädde och bär eller annan valfri fyllning ovanpå.
10. ÄT och NJUT!
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress