19 december 2018

En julig lista

Allt och inget


 
 
Roligt julminne?
 
Det börjar vara så många år sen, så jag vet inte längre vad som faktist hände och vad man fantiserat till under årens gång. Men, jag tänkte genast på den julafton vi firade hemma hos min mormor och morfar tillsammans med mina kusiner från Sverige när vi var små. Den här julen var jag inte många år gammal men ändå vågade jag mig upp i tomtens knä innan julklapparna skulle delas ut. Det var bara den twisten att jag på samma gång också drog av tomten skägget, och bakom masken var det ju någon farbror från granngårdarna och inte alls jultomten! 
 
Mysig jultradition?
 
De senaste åren har jag och Matts ställt till med julbak nån dag innan julafton här hemma. Vi har bakat jullimpor enligt min farmors gamla recept och lyssnat på julmusik samtidigt. Det har varit mysigt! I år blir det dessvärre inget sådant bak, men vi får ta igen det nästa år i stället!
 
 
 
 
Pepparkakor eller lussebullar?
 
Pepparkakor bara som sådana gillar jag inte och lussebullar är det så länge sedan jag åt att jag inte minns hur de smakar längre. Men gärna nån cheesecake med smak av pepparkaka kanske?
 
Vad brukar du äta på julafton?
 
Vi äter alltid jullunch hos min pappa och där på bordet brukar det vara "sånt som hör till";
julskinka, potatis, gräddsås, morotslåda, sill, rödbetssallad, julmust, lite sallad, kanske nått kokat ägg, fruktkräm med grädde till efterrätt och så kaffe med dopp efter vi delat ut lite julklappar.
Sen brukar vi ju åka vidare och i år kommer vi styra kosan mot min systers i Munsala. Där blir det väl omgång två av julmaten men med lite knytkalas-stuk. Så vi får se, hungrig brukar jag aldrig gå på julafton - det är ett som är säkert i alla fall!
 
 
 
 
Favoritjuldoft?
 
Nybakade jullimpor, skalade clementiner, doften av glögg och nybakta pepparkakor...
 
När ska helst första snön falla?
 
Inte så stor skillnad när den faller, så länge den hålls på marken! Men på julafton får det gärna vara vitt men de år snön lyst med sin frånvaro har jag och min bror dragit fram gräsklipparen framför julgranen utomhus för att föreviga det... Allt har sin charm!
 
 
 
 
Något negativt med julen?
 
Att den oftast känns så stressig. Eftersom jag har skilda föräldrar och vi brukar vilja hinna se båda två + besöka Matts familj i Kronoby har det ofta känts som att vi firat julen längs med riksåttan de senaste åren. Får se om det kommer bli bättre i år då vi bestämt att fira julafton med min pappa och sen ikvällen med mamma hemma hos min syster och ta Kronoby-firandet först på juldagen, men det tror jag kommer bli bra!
 
Trodde du på tomten när du var liten?
 
Jo, i alla fall de första åren jag levde. Vill minnas att drömmen om tomen gick i kras nångång under lågstadietiden då de äldre barnen minsann ville berätta för oss yngre att det bara är en utklädd gubbe och att det är mamma och pappa våra som handlar alla julklappar.
 
 
 
 
Är det okej att byta en julklapp man fått?
 
Det tycker jag väl, speciellt om det är något klädplagg eller annat som kräver en viss passform för att passa. Sen skulle jag väl tycka att det vore lite surt att hitta något man köpt redan dagen efter på t.ex. facebookloppis eller dylikt, om det är något jag själv lagt ner mycket tid på att hitta åt personen i fråga. Men man får väl tänka att det är tanken som räknas! Själv har jag i år försökt köpa sådant som jag vet att personerna behöver också, och inte bara köpt för att köpa.
 
När är det dags att pynta?
 
I slutet av november är det väl sådär lagom att dra fram lite mysbelysning då mörkret är som värst!
 
 
 
 
Vad tittar du helst på?
 
Helst av allt umgås jag ju på julaftonen, men veckorna innan hör det ju nog till att avverka både en och annan julfilm. På själva julaftonen brukar även Kalle Ankas jul vara på i bakgrunden även fast ingen egentligen ser på det. Men det hör ju till.
 
 
 
 
Vad vill du helst ha i julklapp?
 
Inte mycket saker! Visst finns det allt som oftast något som man kan behöva, och visst är det roligt då något sånt dyker upp i ett paket eller två också. Viktigast ändå är nog samvaron! Det är ju det man minns sen, år efter år. Inte vad man fick i julklapp.
 
 
Bästa med julen?
 
Att få träffa släkt och vänner. Maten. Att få ge presenter (de gånger man lyckats få till något man vet mottagaren kommer att gilla!). All choklad. I år är det ju dessutom extra roligt då det är Edvins första jul - det är ju ändå barnen som gör julen!
 
 
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress