Även om det är många månader kvar tills Matts och jag säger 'ja' till varandra går mina tankar ständigt i banor som handlar om dagen D.
 
 
Något jag funderat på den här veckan är blommorna. Antar det beror på alla inlägg om tulpanbuketter jag sett cirkla runt på alla sociala medier, och vem vill inte ha en fin bukett på bordet så här mitt i vintern?! Tror bestämt jag ska införskaffa en tulpanbukett nästa vecka. Och städa... det hör jul lite till att ha det städat och sen ta fram buketten. Så kanske jag börjar med städningen...
 
 
 
Men tillbaks till buketten!
Jag har aldrig direkt intresserat mig för blommor. Aldrig trodde jag heller att jag skulle sätta timmar (ja, timmar!) på att googla hållbarheter, växtperiod och skötselråd... Men här sitter jag nu. Alltså, det finns så mycket inspiration att ta till! Tur att man har ett färgtema att dras till, annars skulle det finnas för många valmöjligheter.

Så nu har jag valt att rikta in mig på en bukett i vitt och ljus-rosa. Det enda jag dock är helt säker på att jag vill ha med är 'Lyktranka' eller 'hjärta på tråd' som det också kallas. 
 
 
 
 
Lyktrankan har jag tänkt något i stil med dessa buketter och corsagen. ↑
 
 
 
- - - - - - - - - -  
 
 
 
Nedan följer litet inspirationsinlägg om olika blommor jag kan tänka mig blanda in i buketten och i dekorationerna i lokalen.
Bra att få allt samlat till ett inlägg så vet jag var jag har det sen!
 
 
 
 
 Lyktranka eller hjärta på tråd
 
Lyktranka finns att köpa året om, den har ingen särskild säsong.
Lyktranka är en växt som först och främst utmärker sig genom sina vackra hjärtblad. Men den blommar minsann också. Blommorna är inte iögonfallande, men väldigt charmiga och liknar små lyktor.
 
 
 
 
 
 
Hortensia.
 
Växtperiod: april-augusti, blommar juli-september.
Betydelse: Att ge bort en rosa hortensia i Asien betyder ”jag älskar dig”.
 
 
 
 
 
Eucalyptus
 
Den doftar gott och friskt när man rör vid den, och den står sig jättelänge i vas inomhus.
Namnet eukalyptus betyder ”väl dold” efter grekiskans ”eu”=väl och ”kalyptos”=gömd
och syftar på att blombladen fälls ned som skydd när ståndarna utvecklats.

 
 
 
 
Pion
 
Betydelse: Alltid dig trogen.
 
 
 
 
 
Dahlia
 
För många är dahlian en favorit då den ger uttryck för glädje,
sensualitet, lycka, barnasinne, mjukhet, trygghet och harmoni.
Betydelse: Försiktig fråga om jag törs komma nära dig.
 
 
 
 
 
Nejlika
 
Betydelse:
1. Vit nejlika;  Din kärlek efterfrågas inte, endast din vänskap. Används ofta vid begravning.
2. Rosa Nejlika - Jag saknar dig! eller"Du är ständigt i mina tankar" 
3. borstnejlika: Vänta med frieriet tills du får skägg

Nejlikor finns att köpa året om och säljs ofta i bunt.
 
 
Ranunkel
 
Ranunkel passar alla tillfällen, kan vara både lekfull och romantisk.
Betydelse: Din bild ska leva evigt i mitt hjärta.
 
 
 
 
Fresia
 
Freesia finns tillgänglig under hela året.
Betydelse: Min kärlek är pålitlig. och "Lita på mig
 
 
 
 
Vita rosor
 
Betydelse:  Jag älskar din själ.
 
 
 
Brudslöja.
 
Blomningstid: Juli och augusti.
Betydelse: "Jag tror på Dig - men är Du mig inte trogen så..." 
 
 
 
- - - - - - - -
 
Nedan följer ett inspirationskollage på buketter jag gillar just nu:

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Josefin

OMG! Känns som om he sku va jag som gifter mig, blir nästan tårögd när ja läser sånt he! DU KOMMER VA SÅ FIN!!

Svar: Va roligt att du tycker att de e kul att läs, själv skriver jag mest för att jag ska ha na koll på allt jag tänker och funderar! :D
Nadja

Rosita

Jösses va fina blommor å va kul ti få planer allt såntde! 😍

Svar: Jaa, he e no rolit! 😍
Nadja

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress