18 januari 2016

En dag i Stockholm

Så var helgen över, och så även kryssningen Åbo-Stockholm-Åbo.
Det har varit en riktigt bra weekend! På vägen till Åbo snöade det jättemycket, så man knappt såg något framför sig. Men vi kom ändå fram i god tid till färjan och när vi väl var på båten kunde vi fräsha till oss i hytten före vi gick för att se vad Grace hade att bjuda på.

Efter att ha sett tax-freen, ätit lite kvällsmat på ett av caféen och tagit ett vinglas i en av barerna så bäddade vi ner oss i hytten (så sköna kuddar!). När vi vaknade upp var vi framme i Stockholm.

Enda negativa med att vara framme så tidigt (6:30 svensk tid) var ju att inget var öppet! Så vi tog bussen in till City där vi traskade in på Scandic Grand City för att äta hotellfrukost. Där satt vi ganska länge, men så värt, för hotellfrukosten var riktigt bra!
Efteråt traskade vi iväg mot Plattan, men var tvungna att gå in på ett café och värma oss ännu nån timma, för det var sjukt kallt och blåsigt! Men när klockan närmade sig 10 började affärerna öppna, så då kunde vi äntligen börjar röra på oss.

Under dagens lopp traskade vi nu mest på i alla affärer, gick till Gamla stan (där vi också typ gick in i varje souvernir-shopp bara för att värma oss, haha) och mot efteriddagen åt vi lunch/middag på Pizza Hut.

Mot eftermiddagen/kvällen mötte vi upp Matts kusin, och när det började vara dags att ta sig mot båten igen så var han snäll och körde oss till hamnen. Så skönt, för när jag kollade stegmätaren på kvällen landade kilometrarna på cirkus 27 km som vi hade gått under dagen.

Jaa, och på båten hem då så fick vi först stå och vänta en stund på att hytterna skulle bli klart städade. Sen åt vi buffé när vi hade bytt om lite; alltså förrättsbuffé, middagsbuffé och efterrättsbuffé + öl, vin och limsa så mycket du vill. Helt okej! Båten vi for tillbaks med var Amorella, och efter att ha varit på Grace före så kände man sig nog lite nedgraderad, men det var helt okej ändå. Man var ju ganska trött! ;)
När vi vaknade packade vi ihop våra grejor och åt frukost på båten innan vi kom i hamnen. Helt najs det också! Sen bilade vi iväg hemåt, och var i Vasa redan en 12-tiden. Så skönt att vara hemma tidigt så man kunde ta det lugnt resten av dagen.

Jaa, det var väl vår weekend-trip det då.
Och shoppingen? Jo den var bra, men enda jag kom hem med från Stockholm var en selfiestick och en stickad tröja jag köpte på -70% rea för att det var så himla kallt i Stockholm. Haha. Jonej, jag kanske är bättre på shopping nån annan gång... ;)

Mia

Ja å kim va på hede sama kryssning å he söug noo tå man måst stiga åv båtn så tiidit :S å tröjtt i föötre va vi å :D

Svar: jaa, alltså di sku ju rejj kuna ha att man får sova lite längre på båten innan man måst av typ, så att int he blir så lang väntan sen innan typ allt öppnar :D men annos var e ju no helt bra mini-resa :D